Złota rewolucja w Uzbekistanie

Od listopada 2020 roku bank centralny Uzbekistanu (CBU) wydaje zapieczętowane sztabki złota z kodem QR. W założeniu kod ma umożliwić weryfikację złota w czasie rzeczywistym. Za pomocą nowych sztabek CBU chce stymulować wykorzystanie złota jako środka do przechowywania wartości. Ponadto zależy mu na promowaniu obiegu złota.

Coraz więcej rządów i banków centralnych na całym świecie promuje złoto, jako środek przechowywania wartości. Nic dziwnego. Skoro złoto udowodniło, że zachowuje swoją siłę nabywczą przez tysiące lat. Przyszłość złota wydaje się być stabilna, a przyszłość walut fiducjarnych niestety może być chwiejna.

Złoto to doskonałe zabezpieczenie przed przeciwnościami i wysoką inflacją. Złoto nie może ulec deprecjacji ani dewaluacji. Złoto… nie jest aktywem „wyemitowanym” przez rząd lub bank centralny, a więc nie zależy od wypłacalności emitenta.

Centralny bank Włoch

Ryzyko kontrahenta

Powyższe oświadczenie banku centralnego Włoch należy interpretować jako ostrzeżenie: pieniądz emitowany przez banki centralne obarczony jest ryzykiem kontrahenta i może stracić na wartości, podczas gdy złoto zachowuje wartość. Innymi słowy rozwój banków centralnych promujących złoto jest powolnym przejściem od planu A (fiat) do planu B (złoto).

Uzbekistan również jest zwolennikiem złota. Około 57% międzynarodowych rezerw CBU składa się ze złota. Natomiast od listopada bank centralny zachęca ludność do kupowania złota jako środka przechowywania wartości. Mają w tym pomóc innowacyjne sztabki złota.

Nowe sztabki złota wydane przez CBU mają specjalne opakowanie ochronne, które zawiera trzy warstwy zabezpieczające. W rzeczywistości są to: unikalny numer seryjny, kod QR do weryfikacji autentyczności oraz membrana, która zmienia kolor po rozbiciu.

Sztabki złota mają próbę 999,9 i są dostępne w gramaturach 5, 10, 20 i 50 gramów. Natomiast wszystkie ich opakowania mają rozmiar karty płatniczej. Sztabki złota są sprzedawane za pośrednictwem dwudziestu ośmiu biur banków komercyjnych w całym kraju. Ponadto w dowolnym momencie sztabki można odsprzedać bankom handlowym, nawet jeśli pieczęć zostanie zerwana. Za pozyskiwanie złota odpowiada Navoi Mining and Metallurgical Combinat (NMMC), rafineria akredytowana przez LBMA. Technologia pakowania została opracowana we współpracy z Certiline.

Złoto jako instrument oszczędnościowy

Wcześniej CBU sprzedawało tylko okolicznościowe złote monety o masie jednej uncji trojańskiej. Ale jedna uncja złota jest warta fortunę dla przeciętnego obywatela Uzbekistanu. Poprzez nowe sztabki w małych gramaturach i gwarancję wykupu, CBU dąży do udostępnienia złota większej liczbie osób jako instrumentu oszczędnościowego i do dużych płatności.

W pewnym sensie sztabki złota CBU mogą być postrzegane jako „monety 2.0”. Każdy może zweryfikować autentyczność złota, skanując kod QR, co zwiększa zaufanie i akceptację tych sztabek. Chociaż obecnie sztabki będą naszym zdaniem głównie służyć jako magazyn wartości, ze względu na zmienność ceny złota.

Technologia kodów QR dla sztabek złota nie jest całkowicie nowa. Wcześniej szwajcarska rafineria MKS Pamp wprowadziła podobną technikę weryfikacji o nazwie Veriscan.

Od Redakcji

Oświadczamy, że powyższych informacji dotyczących historycznych danych inwestycyjnych nie należy traktować jako prognozy wyników danej inwestycji w przyszłości, a zawarte w serwisie treści nie spełniają wymogów stawianych rekomendacjom w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi m.in. nie określają ryzyka inwestycyjnego, nie zawierają konkretnej wyceny żadnego instrumentu finansowego, a także nie opierają się na żadnej metodzie wyceny. Niniejszy artykuł ani w całości ani w części nie stanowi „rekomendacji” w rozumieniu przepisów ustawy w/w czy Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (Ue) z dnia 16 kwietnia 2014 r. w sprawie nadużyć na rynku (rozporządzenie w sprawie nadużyć na rynku) oraz uchylające dyrektywę 2003/6/WE Parlamentu Europejskiego i Rady i dyrektywy Komisji 2003/124/WE, 2003/125/WE i 2004/72/WE oraz Rozporządzenia Delegowane Komisji (Ue) z dnia 25 kwietnia 2016 r. uzupełniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/65/UE w odniesieniu do wymogów organizacyjnych i warunków prowadzenia działalności przez firmy inwestycyjne oraz pojęć zdefiniowanych na potrzeby tej dyrektywy.

ZOBACZ RÓWNIEŻ